Az internet korában az online kalózkodás állandó kihívás elé állítja a jogalkotókat és a tartalomgyártókat. Dr. Horváth Péter, a ProArt – a szerzői jogokért szövetség igazgatója a Millásreggeli című műsorában részletesen elemezte a 2024-es trendeket.
Az online kalózkodás mérése összetett feladat, hiszen kevesen vallják be nyíltan, hogy illegális forrásokból töltenek le zenét, filmeket vagy szoftvereket. Az EU Szellemi Tulajdonvédelmi Hivatala 2017 óta vizsgálja, hogyan próbálnak az emberek illegális tartalmakhoz hozzáférni. A felmérések szerint az EU lakossága havonta átlagosan tíz alkalommal kísérel meg illegális tartalmat elérni.
Bár a zenei kalózkodás stagnál, a filmek terén a streaming dominál, a torrentek használata továbbra is jelentős. A televíziós kalózkodás egy új, de annál aggasztóbb jelenség, a szoftverkalózkodás visszaszorulásában a felhőszolgáltatások elterjedése játszott kulcsszerepet, míg a könyvek illegális beszerzése is egyre gyakoribb.
Az IPTV-s kalózkodás, ahol illegális előfizetéseket árulnak tévécsatornákhoz, szintén terjed, Magyarországon már születtek ítéletek ilyen ügyekben. A jogérvényesítés lassúsága ugyanakkor komoly problémát jelent: mire ítélet születik, az illegális szolgáltató már rég kárt okozott a legális piacnak.
Megoldásként Dr. Horváth Péter a dinamikus blokkolást javasolja: ez a módszer lehetővé teszi az illegális tartalmakat szolgáltató IP-címek azonnali blokkolását, így gyors és hatékony fellépést biztosít.
A streaming platformok elterjedése és a könnyen elérhető legális tartalmak hozzájárulhatnak a kalózkodás visszaszorításához, a fizikai hanghordozók reneszánsza azonban új kihívást jelent, hiszen a ritka és értékes lemezek másolatai könnyen becsempészhetők a piacra. A szakértő ezért fokozott óvatosságra int, és arra biztatja a zenerajongókat, ajándékként inkább koncertre vagy előfizetésre költsenek.