FőoldalKultúraKováts Adél: „Ma sokkal-sokkal...

Kováts Adél: „Ma sokkal-sokkal keservesebb érvényesülni”

A Radnóti Színház neve az utóbbi időben egybefonódott a bátor társadalmi kiállással, a civil ügyek melletti elköteleződéssel. Kováts Adél igazgató-színművész ritkán látott őszinteséggel mesélt arról, miért elengedhetetlen ma, hogy egy színház reflektáljon a világra, milyen belső „tusakodás” árán lehet ezt megtenni, és milyen valós nehézségekkel néz szembe ma egy pályakezdő színész Magyarországon. 

Egy intézmény mindig magán viseli vezetőjének világnézetét és stílusát. – mondja Kováts Adél. A Radnóti kiállása különböző ügyek mellett az ő személyiségéből és abból fakad, ahogyan egy felelős állampolgárnak léteznie kell a társadalomban. Ezek nem kényszerített vagy felülről jövő utasítások, hanem a társulat közös, érzelmi töltettel bíró szívügyei, amelyekben általában nagy az egyetértés.

Támogatták alapítványok 1%-os gyűjtését, kiálltak az SZFE ügye mellett és szót emeltek Iványi Gábor egyházáért is. Kiemelkedő kezdeményezésük volt az „Elég!” kiállítás, ahol a színészek az éves fotózás keretében egy-egy fontos társadalmi ügyet választottak  – a lényeg nem az aktivistává válás, hanem a reflektorfény adta lehetőség kihasználása. Legutóbb az Én, Daniel Blake előadáshoz kapcsolódó „Emberség kellékei” kampányban árvereztek el kellékeket civil szervezetek javára, szép összegeket gyűjtve.

A színház előadásaival is képvisel értékeket. A 2000-es évektől felerősödött az igény a közönség bevonására, a színházak nyitottabbá tételére, és ezek a „repertoáron kívüli megmozdulások” mindig pozitív visszajelzést kapnak.

Miközben a színház próbál nyitni és közösséget építeni, a szakma belülről nézve komoly, rendszerszintű kihívásokkal küzd. Kováts Adél egyenesen fogalmaz: „Rettentő nagy a színész túlképzés Magyarországon”, és „fogynak a lehetőségek is”. Nagyon sokan kerülnek „kényszerpályára”, különösen a fiatalok, akik látják, hogy nincs hely, nem férnek be a társulatokba.  Bár hisz abban, hogy a nagyon tehetséges és pályaalkalmas ember megtalálja a helyét, elismeri, hogy „ma sokkal-sokkal keservesebb érvényesülni”, mint amikor ő kezdte a pályát. Akkor több idejük volt, „nagyobb laufot” kaptak, lehetett hibázni, és több minőségi lehetőség volt a megmutatkozásra. Ma a népszerűség és a minőség nem feltétlenül esik egybe, a mai színészeknek pedig „magas fokú önmenedzselésre van szükség”.

Kováts Adélt idén jelölték a Hallhatatlanok Társulatába, amit óriási megtiszteltetésnek tart. Igazgatóként a közösség problémái és érdekei vannak előtérben, színészként viszont meg kell teremtenie a „szuverén időt” és „beszűkíteni a gondolkodását”  egyszerep kedvéért. Bevallja, nehéz kikapcsolni az „igazgatói agyát, ami mindig az egészet látja”. Hangsúlyozza: ő nem menedzser, hanem művészember, és érzékenységét nem szabad elveszítenie, meg kell tanulnia „macska módon ügyeskedni”, rálátással és elhatározással vezetni a színházat.

spot_img

Legolvasottabb

Ez is érdekelhet:

Magyar diák ezüstérme a tudományos világ élvonalában

Óriási magyar siker született az Amerikai Tudományos Világbajnokságon: Vida Ákos, egy...

Robbanásszerű vagyonnövekedés a magyar elitben: 2000 milliárd forint egyetlen év alatt!

Miközben a magyar gazdaság növekedése mikroszkopikusnak mondható, addig az ország 100...

Hazudik-e szándékosan a mesterséges intelligencia? Igen!

A radiocafé Business Lounge című műsora két alapvető témát járt körül:...

Marék Veronika volt a Százhold vendége

Veiszer Alinda vendége ezúttal Marék Veronika író-képzőművész volt. Generációk nőttek és...