A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) által 2011 óta fenntartott Internet Hotline jogsegélyszolgálatként működik, amelyhez az interneten fellelhető, jogsértő és kiskorúakra káros tartalmak bejelentésével lehet fordulni. Dr. Csalár Dorina, az Internet Hotline osztályvezetője hangsúlyozta, hogy bár a bejelentések teljes száma hullámzó és kiszámíthatatlan, az ügyek súlyossága és összetettsége drámaian növekszik. A legkiemelkedőbb év 2021 volt, a COVID-év, amikor 5500 jelzés érkezett, és ennek 74%-a gyermekpornográfia kategóriába tartozott.
A bejelentésszám tavaly csökkent, megközelítőleg 1500 volt, bár idén már túllépte ezt a számot. A legfontosabb adat, ami a növekvő súlyosságot mutatja, az intézkedést igénylő bejelentések aránya, ami óriásit ugrott: körülbelül 40%-ról 80%-ra nőtt. Ez azt jelenti, hogy a beérkező esetek többsége valóban érdemi és súlyos, foglalkozni kell velük. A legveszélyesebb problémának a gyermekekkel szembeni online szexuális visszaélések számítanak. Ezek közé tartozik, amikor a gyermektől online intim vagy pornográf felvételt csalnak ki, majd ezzel megkezdik a zsarolást. A nem anonim bejelentések körében minden negyedik jelzés tavaly vagy szülőtől, vagy közvetlenül a gyermektől érkezett online szexuális bántalmazással kapcsolatban.
Mit tesz a Hotline a zsarolókkal szemben?
Bár az NMHH működteti a szolgálatot, a Hotline nem hatósági eljárást folytat, hanem a bejelentő és a szolgáltató közötti közreműködőként jár el. Minden bejelentést megvizsgálnak, még akkor is, ha valaki anonim módon küldte el, amennyiben megkapják a sérelmezett tartalomra mutató URL címet. A súlyos ügyeket a legfőbb hazai együttműködő partnerhez, a Nemzeti Nyomozóirodához vagy az ORFK-hoz továbbítják. Amennyiben a tartalom a dark weben van, a nyomozóhatóság vizsgálja azt. Tavaly október végétől a Hotline a Digitális szolgáltatásokról szóló rendelet szerinti megbízható bejelentőként működik. Ez azt jelenti, hogy közvetlen csatornán fordulhatnak a nagyobb szolgáltatókhoz, mint a Meta, a Discord, a TikTok és a Snapchat, melyek prioritásként kezelik a jelzéseiket.
Ha a gyermeket online szexuális visszaélés vagy zsarolás érte, a legfontosabb lépés a gyakorlatban az, hogy a lakóhely szerint illetékes rendőrkapitányságra kell befáradni és feljelentést tenni. Nagyon fontos továbbá, hogy az áldozat ne válaszoljon a zsarolónak, és ne küldjön pénzt vagy további képeket, mivel a zsarolás ebben az esetben sem áll meg.
A megelőzés szerepe
Az NMHH a digitális gyermekvédelemben elkötelezett, külön gyermekvédelmi főosztályon keresztül segíti a szülőket és a gyermekeket kiadványokkal, illetve pedagógusokat képeznek ki digitális gyermekvédelmi témákban. Ezenkívül kampányokkal, mint például az „Online Hősök” népszerűsítik tevékenységüket. Fontos előrelépés, hogy tavaly óta a köznevelési intézményeknek közzé kell tenniük az Internet Hotline elérhetőségét jól látható helyen, melyet az NMHH plakátokkal és influencerek bevonásával is támogatott. A szülők edukálásával kapcsolatban fontos hangsúlyozni, hogy a gyermekek digitális lábnyomának minimalizálása érdekében a legjobb, ha minél kevesebb információt posztolnak róluk online, mert az adatok alapján a gyermek könnyen azonosítható







