A magyar műkereskedelem hatalmas reklámot kapott az országos tévéműsor, a „Kincsvadászok” révén, amely szórakoztatva edukál, és felhívja az átlagemberek figyelmét a befektetés lehetőségére. Fertőszögi Péter, a BÁV Art Művészeti Igazgatója szerint ez a figyelemfelhívás azért különösen fontos, mert a szocializmus ideológiája, amely polgári csökevénynek tartotta a műgyűjtést, visszavetette a területet, így ma a vizuális nevelésben még mindig le vagyunk maradva Nyugat-Európához képest. Ennek következtében sokan nem tudják megkülönböztetni az értéket.
Jó műtárgyat nem kell feltétlenül drágán vásárolni, noha a nagy rekordok mindig bekerülnek a médiába. A legfontosabb szempont, hogy olyat gyűjtsünk, ami tetszik, mert ha nem tudjuk eladni vagy várni kell vele, legalább addig is nézhetjük. Az érték növekedése ma már tudás kérdése. Például az 1953 után újraindított, szocializmus kori Zsolnay darabok néhány évvel ezelőtt még csak néhány tízezer forintért voltak elérhetőek, de ma már öt-tízszeres árnövekedésen mentek keresztül. Komoly extra profitot termelhet a jól kiválasztott kortárs művészet, vagy a 60-as, 70-es, 80-as évek festészete is, amely számos felfedezetlen életművet rejt, és ahol az alkotás ára öt év alatt megötszörözheti az értékét.
Amikor valaki beviszi a nagymama örökségét felbecsültetni, előfordulnak csalódások. Voltak, akik azt hitték, egy évtizedekig őrzött festmény óriási érték, de kiderült, hogy az csak egy bekeretezett, üveges Munkácsy poszter nyomat volt. A másik oldalon viszont pozitív csalódások is vannak: számtalan esetben fordult elő, hogy egy „kis egyszerű valami” bizonyult több milliós tételnek, például egy Vaszary festmény függött a falon, amit aztán aukción milliókért adtak el. Ha egy tétel izgalmas és versenyképes, a szakértő az árverést szokta ajánlani, mert ott a piac maga nyitja ki az árat, ami gyakran a várt összeg ötszörösére nő.
Érdemes nyitott szemmel járni lomtalanításokon, mivel a szocializmus bútorai, amelyek korábban értéktelenek voltak, ma már retró tárgyként óriási értékkel rendelkeznek. Fontos azonban, hogy ma már rendkívül sok a hamisítás. A szakértő figyelmeztet, hogy csak tiszta forrásból érdemes vásárolni, és szakemberhez fordulni, mivel a hamisítók kihasználják, hogy az emberek nem ismerik az értékeket.
Végül a legfontosabb tanulság: ma már nincsenek „Van Gogh-szerű tévedések”: mivel ma olyan apparátus és internetes nyilvánosság létezik, aki életében nem tudott befutni, halála után már nagyon nehéz lesz világnagysággá tenni.







