A friss e-toplista rávilágít, hogy a hazai online kereskedelem sosem látott kihívásokkal néz szembe, de meglepő módon talált magának új növekedési utakat. Vajon mi a titka azoknak, akik a turbulens piacon is profitábilisan tudnak nőni? A Millásreggeli beszélgetésében Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere és Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelemért felelős vezető menedzsere, a GKID korábbi társalapítója mutatta be az e-toplista legújabb eredményeit és a magyar e-kereskedelem aktuális helyzetét.
A 10 éve készülő e-toplista egy nevesített rangsor, amely bemutatja, kik a legnagyobb forgalommal bíró e-kereskedők Magyarországon, online értékesítésből származó árbevétel alapján. Ez az információ nem publikus, de a PwC és a Mastercard együttműködésével bizalmi faktort teremtve gyűjtik össze az adatokat. A rangsor most már három mezőnyre oszlik: egy összesített top 15-re, egy élelmiszer-kereskedői listára, és egy magyar cégeket rangsoroló kategóriára.
Az e-kereskedelem tavaly 15%-ot nőtt, elérve az 1945 milliárd Ft-os forgalmat, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom nagyjából 10%-át teszi ki. Azonban egy jelentős átrendeződés figyelhető meg: korábban az EU-s marketplace-ek vitték el a piac nagy részét, mostanra viszont új, nemzetközi szereplők, főleg a kínaiak kezdék elszívni a forgalmat az EU-s és magyar kereskedőktől. A kínai cégek sikere elsősorban az ügyfélélményre fókuszálásuknak köszönhető: lerövidítették a szállítási határidőket (akár légi úton is), fix szállítási határidővel dolgoznak és visszatérítést biztosítanak annak nem teljesülése esetén. Emellett megtanultak magyarul beszélni, kihasználva a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket, ami a magyar kereskedők számára gyakran nehézséget jelent a külföldi terjeszkedésben. Ez a gyors reakció és alkalmazkodás ösztönzőleg hatott a hazai piacra is.
A Toplista Szereplői
- Összesített lista élén: alza.hu. A cseh hátterű cég azzal tudott a legnagyobb forgalmú online áruház lenni, hogy a legkülönfélébb termékekkel (az autótól a tévéig) széles körű tranzakciókban van jelen, ezzel növelve a vásárlási frekvenciát.
- Élelmiszer-kereskedők listájának élén: kifli.hu. Szintén cseh cég, bár a magyar vásárlók 70%-a magyarnak gondolja. A sikerük kulcsa az, hogy rájöttek: az emberek a kényelem miatt vásárolnak élelmiszert online, ami gyors, akár napon belüli szállítást és magas minőséget igényel. A bizalom itt is elengedhetetlen.
- Magyar cégek listájának élén: Euronics. Már négy éve vezetik ezt a mezőnyt, és büszkék arra, hogy profitábilisan teszik mindezt. Egy hagyományosan vidéki vásárlókört célzó áruházláncból alakultak át dinamikus online szereplővé, amely versenyezni tud az Alzával és Temuval. Nagyon komoly hangsúlyt fektetnek az ügyfélélményre és folyamatosan fejlesztik logisztikai folyamataikat.
A toplista szempontjából legfontosabb, óriási növekedést (több mint 25% év alapon) mutató szegmens az élelmiszer, háztartási cikkek és drogéria. Ez a növekedés a kényelmi faktornak köszönhető. Fontos megjegyezni, hogy bár dinamikusan nő, még mindig nem tömegekről van szó: nagyjából 800 000 ember vásárol élelmiszert online Magyarországon.
Az e-toplista és a mögöttes tanulmány elérhető a PwC és a Digitális Kereskedelmi Szövetség honlapján, hasznos tanulságokat kínálva mind a piacra belépni vágyóknak, mind a vásárlóknak.