Unásig ismered már a zöld Alza Manót és tudni akarod, mi és ki rejlik a figura mögött? A Millásreggeliben az Alza.hu Kft. ügyvezetői, Forrás Ákos és Takács Csaba rántották meséltek a cég magyarországi működéséről, a logisztikai kihívásokról és a jövőbeli tervekről – néha a meglepő részletekre is kitérve.
Amikor az Alza Magyarországra lépett, egy már működő piacra kellett gyorsan betörni, és ehhez a nulláról kezdett márkaismertséget építeni. Itt jött a képbe a híres, vagy épp hírhedt Alza Manó. A figura meglehetősen megosztó, de épp ez volt a cél: azonnal beívódjon és megjegyezhető legyen. A tapasztalatok és visszajelzések szerint a gyerekek imádják, a szülők azonban kevésbé. A harsány hang kiválasztása Csehországból jött, Magyarországon is ebbe az irányba indultak Csőre Gáborral, aki az Alza hangja lett. Érdekesség, hogy a magyar verzió sokkal finomabb, mint a csehországi kiáltó „alzák”.
A háttérben komoly logisztika és fejlesztések zajlottak az utóbbi években. A legújabb ilyen lépés az XL szállítás bevezetése. Ez a túlméretes termékek, például nagy háztartási gépek vagy nagyobb tévék házhoz szállítását jelenti – olyan termékekét, amiket egy ember nem tud megmozdítani. Ez másféle logisztikát igényel, és egy piaci rést tölt be. Jellemzően ugyanis a nagy termékek szállításánál nem kapunk pontos információt arról, hogy mikor érkezik a csomag, egész napot otthon kell tölteni. Az Alza erre kínál megoldást: Budapesten és környékén tetszőleges napot választhatunk előre, és azon belül három 3-4 órás idősávból gazdálkodhatunk, akár este 8-ig vagy hétvégén is. Az XL szállítást február közepén indították egy tesztüzemmel, és most már élesben megy.
És ha már logisztika, van egy másik terület is, ahol az Alza nagyon erős: a csomagautomaták. Az emberek annyira megszerették ezeket, hogy most már nem csak az összes településen akarnak jelen lenni, hanem sűrűsítik a hálózatot, hogy biztosítsák a megfelelő elérhetőséget. Az a cél, hogy Budapesten 6-8 percen belül, vidéken pedig 10-15 perc sétatávolságon belül legyen egy automata.
A saját boxhálózat kiépítésének ötlete Csehországból jött, mert ott kezdetben nem volt elég logisztikai cég automatákkal. A saját hálózat nagy előnye a gyorsabb kiszállítás: ha valaki éjfélig megrendeli a terméket, az másnap délig az AlzaBoxban van. Magyarországon jelenleg közelítenek az 500 boxhoz, de a terv, hogy akár 3000 boxot is elérjenek, mint Csehországban. A csomagautomaták ma már QR kódos fizetést is lehetővé tesznek, és ami nagyon fontos, visszaküldésre is használhatók.
Ezek a logisztikai fejlesztések mind részei egy nagyobb stratégiának, ami a magyar piac meghódítását célozza. Az Alza egy 30 éves cseh startup, amely ma már öt országba szállít: Csehországba, Szlovákiába, Magyarországra, Ausztriába és Németországba. A magyarországi indulás egy útkeresés volt, és a covidos időszak is befolyásolta a terveket. Bár a covid pozitívan hatott az online térre, Magyarország nem tartozik Európa online értékesítési toplistásai közé, inkább a második-harmadik harmadban van. Az online arány növekedése megállt, részben a covid utáni visszarendeződés miatt, amikor az emberek újra üzletekbe mentek, részben pedig a piaci változások miatt. Az Alza Magyarországon hibrid modellben működik: vannak fizikai üzleteik, jellemzően Budapesten (Róbert Károly út, Blaha, Újbuda) és Szigetszentmiklóson.